14.4.14

Bag in egg

Nu går vi in i påskveckan och jag tänkte bjuda på ett lite annorlunda, och vuxnare, påskägg - ett bag in (box) ägg. {tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för själva idén }

Jag har utgått från ett "vanligt" påskägg i modell större (30cm) som jag klätt med gesso och ostduk.
Innan det torkade strödde jag på lite olika sorters glitter. För att skynda på torktiden värmde jag med min embossingfön men det tog sin lilla tid.



För att skydda "kanten" på äggen maskerade jag den med en washitape (jag har använt en från Tim Holtz som jag vet inte är så klistrig, vill ju inte att pappret under ska följa med när jag tar bort tapen)
När sedan allt torkat vek jag upp tapen och skar bort överhängande ostfilm och gesso. På så sätt fick jag en hyffsat rak kant.


Jag använde cirkeln som man "öppnar" bagen med som mall för hålet för vintappen. Jag ritade ut den med blyerts och skar ut med en vass kniv. Sen la jag i vinpåsen och monterade ihop ägget innan jag, med hjälp av maken, drog tyll två varv runt ägget och knöt en rosett.


Jag har medvetet valt att inte dekorera i själva rosetten (fjärilen är lös), på så sätt kan man öppna ägget när vinet är slut.  {japp, mina barn är kreativa - även på bordet}


Lite blandad kompott med vita, lila och rosa blommor som samsas med vita pistiller, vita fjädrar och pärlhönefjädrar. De små vakteläggen hittade jag hos min lokala florist för några kronor styck.

Hoppas ni alla får en härlig påsk med lite ledighet och förhoppningsvis fint väder! Kramelikram Leia


1 kommentar:

Björken sa...

Helt underbart fint!
Ett sånt ägg skulle gärna få dimpa ner hos mig i påsk 😉