16.12.13

Juliga tags

På Falköpingsmaran visade jag lite olika sätt att använda Distress paints och idag tänkte jag visa två tags som jag gjorde inför träffen. Som ni kanske märkt tidigare så använder jag den vita painten ganska ofta. Jag gillar just painten för den täcker lite bättre än vad Distress Stain gör. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara skillnaden men jag upplever painten lite mer som en akrylfärg. Så länge den är våt är den "öppen" och vattenlöslig.


På den här tagen använde jag en mask och just den vita painten som blir vattenfast när den torkat. Jag använder ett crafting sheet/teflon-ark under själva tagen och duttar ut lite distress stain vid sidan om innan jag sprayar lite vatten på färgduttarna. Sedan "drar" jag tagen igenom vattenfärgen och torkar den med min embossigfön. (kika in på Tim Holtz blogg för där hittade jag flera bra videos).  De vita stjärnorna blir lite "kritiga" och syns igenom den blå färgen. För att få just den här effekten använder man först en paint som får torka och sedan stain över. Hade jag använt paint över hade det inte blivit samma effekt och man hade inte sett. Hoppas ni förstår vad jag babblar om annars får ni höra av er ;-)


Snöflingan i chipboard färgade jag först vit med painten och sedan smält på lite härligt frantage-pulver.


Lite snöig washitape och en liten god jul-banner piffar till tagen lite extra.


På den här tagen använde tre olika distress paints som jag duttade bredvid varandra på mitt teflon-ark innan jag sprayade på lite vatten och drog den igenom färgblandningen. Jag använde fönen och när det torkat lite (inte helt) sprayade jag på lite mer vatten för att få en liten "uppsprucken" effekt innan jag torkade hela tagen med hjälp av embossingfönen.  När den väl torkat lekte jag loss med lite olika stämplar i flera färger.

Perfekt pyssel såhär innan jul och när alla julkorten är skickade!  Kramelikram Leia



Inga kommentarer: