10.10.13

Frantage-tutorial!

Frantage - hur många av er känner till det?
Jag själv har börjat använda det så smått och det kan verkligen höja ett stämpelmotiv på ett kort,
en layout eller varför inte på dekorationer. Det är ett grovkornigare embossingpulver som man
värmer på med sin embossingfön.

Jag får många förfrågningar, framförallt på min Scrapkammaren-Instagram, vad Frantage är och
hur man använder det. Så på förekommen anledning tänkte jag därför försöka visa hur man
använder Frantage.

Innan jag visar min tutorial så kan jag berätta lite mer själva pulvret.
Det finns tre olika namn på dem. Aged, Chunky och Shabby och de har olika sammansättningar av pulver.

Aged-serien är mörkare i sin framtoning och består av grova korn som är guld/koppar/bronsfärgade och så har denna serie ett färgat, fint pulver i sig. I burken som t ex heter Aged Spice är det fina pulvret orangefärgat. När det gäller Aged Black så har den inget fint pulver utan två grovkorniga pulver.

Chunky-serien består av endast grova korn. Dessa finns i vitt och svart. Aged Black skulle kunna hamna i denna serie då den saknar fina korn.

Shabby-serien är ljus i sin framtoning och alla burkar innehåller grova, vita korn, ett färgat, fint pulver samt glitter!

För den känslige läsaren så kan jag informera att jag än en gång anlitat dottern för dokumentering :-)

Häng med! 

Jag valde ett motiv som jag hade färdigt (helt privat), jag valde Shabby white för den gillar jag bäst
och så brukar jag ibland använda en genomskinlig stämpeldyna. Denna sjunger tyvärr på sista versen
så jag får nog göra en investering i en ny embossingdyna.



Jag brukar då, ibland, att dutta (precis som när man chalkar el inkar) på kanterna med den
genomskinliga dynan.



 Sen efter det så häller jag ut pulvret på kanterna. Har man tur så fäster pulvret i dynan.



Och är det så att pulvret fastnar i dynan så kan man värma på uppifrån som vanligt men tyvärr är
Frantage ganska flygit så oftast så blåser man bort det istället.



Prova då att värma på underifrån, ca 4-5 cm under pappret men var försiktig med fingrarna. Det blir
snabbt varmt. Och var så klart försiktig med pappret också och rör fönen fram och tillbaka så det inte
tar fyr och börjar brinna. Jag har sett det hända!



Ett kort videoklipp om hur man fönar på, om än lite svajigt, och man ser hur frantaget smälter.



Klart!
 Visst blir det fint! Man väljer ju själv hur mycket Frantage man vill använda. Här blev det lite mer än
vad jag hade tänkt mig från början.



Så här brukar jag göra, försiktigt dutta ut lite här o där.






Som jag nämnde så kan man ju använda Frantage på dekorationer också, till exempel blommor.
Jag provade snabbt när jag ändå höll på.
Duttade med stämpeldynan och strösslade pulver på.



Utan och med frantage. Har man Chunky white-pulvret så blir det nästan som snö. Himla fint blir det!



Detta är mitt senaste projekt för Scrapfabriken! Denna läcka operasångerska från Make it Crafty
och så klart fick hon sig en make over med lite Frantage.

Först strö ut lite här o där!



Och sen det färdiga resultatet!


Kortet sen? Ja det får ni se till helgen :-)

Hoppas ni har hängt med i min beskrivning och att ni blev nåt klokare! Kanske vågar ni er på Frantage nu!

Ha en fortsatt fin torsdag!

3 kommentarer:

Synnøve sa...

Kjempefin effekt!!! Tuuusen takk for at du viste dette :)))
klem, Synnøve

Unknown sa...

Jättebra beskrivning - nu kan jag allt om frantage... ;0)
(och heja Ellie!)

Marita Johansson sa...

Tack för en superbra tut
Nu kanske jag oxå vågar mej på frantage jag som älskar att embossa

Kraaaam