17.8.13

Foton till Project Life

I somras blev jag moster till en liten söt Arvid. Det har blivit många foton på honom under veckorna som gått och jättesvårt att välja ut vilka jag skulle använda i mitt album med Project Life. Eftersom jag inte kunde välja bort några så fick han ett eget album. Varje gång vi ses tar jag foton på honom och tänk vad roligt det kommer att bli om några år och kunna titta i albumet och se hur han har utvecklats!
Jag gillar att blanda olika storlekar på foton i mitt album.

Till min hjälp i mitt dokumenterande har jag min telefon, en iPhone. Den har jag alltid med mig och snabbt och enkelt kan jag knäppa av några foton. Den blir lätt full och till min hjälp att säkerhetskopiera alla foton (det blir ju ett gäng när man fotar varje dag) så använder jag mig av Dropbox. Dit laddas alla foton upp automatiskt och jag kan lugnt radera dem i min telefon. Riktigt smidigt! Sen kan jag logga in i Dropbox på nätet var jag än befinner mig och antingen skriva ut eller skicka in för framkallning.
Om jag redigerar mina foton så gör jag även det i mobilen med hjälp av en eller flera appar. Det finns ju en uppsjö så man får försöka hitta sin favorit. 

Här har jag redigerat fotot i min favoritapp, Rhonna Designs.  
Sedan skrev jag ut en förstoring och därefter skurit ut
den i passande storlekar till mina fickor.

Även den här veckan har jag använt mig av plastficka F som är i storlek 12" för att få plats med så många småfoton som möjligt. Tycker ni att det är svårt att välja och veta vilken plastficka ni ska börja med så är mitt tips att köpa ett blandpack "Small variety pack" med några plastfickor av varje. Antingen kommer ni att fastna för en ficka och enbart köpa den sedan eller också för charmen i att blanda olika fickor. Jag tycker att det senaste alternativet gör albumet ännu mer levande.

Ofta skriver jag ut mina foton direkt från datorn genom att välja Plånboksformatet i skrivarprogrammet (det får plats 9st på ett A4). Fotona blir då i jämförelse med minsta fotofickan (3x4") lite mindre. Vill jag att fotot ska täcka hela plastfickan använder jag mig av någon av fotoapparna i telefonen där jag kan lägga in fotona bredvid varandra i ramar. Här har jag använt mig av appen Frametastic:

Välj storlek 3:2 Postcard. Perfekt för 2 foton som kommer att bilda ett foto på 10x15 cm.



Välj vilka ramar du vill använda och minska ner dem så de inte syns. Kvar blir två foton bredvid varandra som bildar storleken 10x15cm.

Blandade dekorationer
Helen har ju tagit in en mängd olika fina dekorationer och det är så roligt att kunna blanda dem även på små ytor. Här har jag använt mig av Label Stickers, röda Alfabetsstickers, bruna pyttesmå Alfabetsstickers och en Pilstämpel. Rosetterna har jag ritat dit själv. 


Datumstämpeln är användbar!
I varje fotoficka så stämplar jag datumet med min lilla Datumstämpel. Här har jag stämplat på en Label stickers som jag vikt runt kanten. Perfekt när den är självhäftande! Den smala journalremsan längst ner är perfekt att använda då man inte kommer på vad man ska skriva till fotot.  

Du vet väl om att du just nu kan du förhandsbeställa produkter ur Project Life som snart beräknas komma in i butiken. Jätte mycket fina saker! 

Vi ses!
Scraphälsning från Anna

1 kommentar:

Emma sa...

När får ni in datumstämplarna igen?