22.4.13

Sagolikt med Some Odd Girl

Idag är det premiär för Some Odd Girls nya stämplar med sagotema! Helt ljuvliga om ni frågar mig!! Jag är först ut med denna söta stämpel, Rapunzel - ni vet hon som satt fånge i ett torn och släppte ut sitt långa hår till sin räddare. Tur det inte var jag för då hade jag nog blivit kvar i tornet med mitt tunna bebishår ;-)



Har ni sett de läckra träbokstäverna?? De är mörka på kanterna runt om så det blir ett sånt härligt djup. De går även att färga in om man hellre vill ha en annan färg än trä.


Idag tänkte jag visa hur man kan göra när motivet är lite större än din die. Jag börjar med att lägga ut dien där jag vill ha den.


Sedan ritar jag med blyerts var dien hamnar runt motivet.


Jag klipper en bit längre in än markeringarna för att kunna lägga den överstickande biten över dien. Det syns inte efteråt att man klippt lite längre in i motivet. Sedan stansar du det som vanligt och eftersom den överhängande biten ligger på baksidan av dien så skär det inte igenom. (hoppas ni hänger med i vad jag försöker förklara...)
I just detta fallet såg det lite konstigt ut i nederkanten så jag figurklippte istället och lät det bara vara i överkanten.


När motivet är färdigstansat låter jag dien sitta kvar så jag kan färga in kanterna med min blending tool och distressdynan. För att inte få rosa färg på Rapunzels ljusa hår lägger jag över en bit Post it-lapp över.


Samma sak gör jag med hennes huvud, vill man kan man stämpla på post it-lappen och göra en riktig mask men nu nöjde jag mig med att lägga den över motivet och rita lite snabbt på frihand som jag sedan klippte ut.

Fråga gärna om jag är lite luddig i mina förklaringar, jag gör så gott jag kan för att svara!


Inga kommentarer: