2.12.12

Tutorial!

Ok - jag utlovade ju en tutorial på almanackan som jag bloggade igår. Ni får ha tålamod med mig
för jag är inte så där väldans bra på att beskriva.. Men men vi kör! Häng med!
 
 
1. Skär ut den längd du vill ha på almanackan. Min är ca 15x20 cm. Jag har bigat vid 1 cm,
15 cm, 17,5 cm, 20 cm och 22,5 cm. Sen viker ni precis som jag gjort på nästa foto.
Ni måste även skära till baksidan av almanackan och då är den 15x20 cm.
 
 
 
2. Jag har fäst ihop baksidan och framsidan med dubbelhäftande tejp. Tycker nog att det
håller bättre. Det gäller att ha tunga rätt i munnen! Eller i rätt mun... ;-)
 
 

 
3. Så här ska den då se ut när ni har fäst ihop den.
 
 
 
4. Nu börjar det roliga. Att klä stommen. Jag har valt andra papper än orginalet, mest för att
jag inte har kvar några av de papperna. Jag har chalkat kanterna med distress dyna.


 
5. När ni har fäst önskat mönstrat papper på stommen är det dags att göra hål. Jag har jobbat
med min Bia-maskin, men som jag skrev igår, går det utmärkt att göra hål med tex en håltång
och sedan använda ringar. Ni sätter hålen där ni vill ha almanacksbladen.
 
 
 
6. Så här till exempel.


 
7. Sen kan man fortsätta att dekorara stommen som man vill.
 


 
8. Dags att skära ut rutorna. Det är bara 24 st som behövs och som ni ser så har jag använt
mig av måtten 8x6,5 cm.


 
9. Sen är det bara till att fästa ihop almanacks-bladen med stommen. När jag gjorde min
första så fäste jag siffrorna innan jag satte på spiralen på stommen.
 

 
10. Voila! Nästan färdigt! Enkelt och roligt! Precis som det ska vara! Det som är kvar är
siffror, valfria dekorationer och ett stämpelmotiv.
 
 
 
Det var allt från mig! Hoppas ni kanske hinner göra en sån här almanacka! Nu ska jag fortsätta o
göra den här färdig. Orginalet står hos Helen i butiken och denna här ska jag själv ha.
Fast först blir det julmarknad! O vet ni - gör ni en, kan ni inte lägga en kommentar och länka
till er blogg!


1 kommentar:

pysselpetra sa...

Tack ♥ vilken bra tutorial