15.11.12

Gingerbread Mae

Igår satt jag med sällskap av Peter Jöback och gjorde ett julkort.

Jag gillar clearstamp-setet med Gingerbread Mae. Alla stämplarna är så lättanvända tycker jag.
Jag har stämplat söta Mae som är mitt i julbaket, på ett akvarellpapper och målat henne med distresser. Sen har jag figurklippt henne. Men var var min sax när jag behövde den som bäst?
Har du inte testat Tim Holtz sax bör du göra det. Önska dig den i julklapp för det är en underbar sax. Den ser stor och klumpig ut, men jisses så smidig den är. Det märkte jag av när jag igår fick hålla tillgodo med en Ikeasax när jag figurklippte Mae.

Jag tog en av Scrapfabrikens nya kortstommar som bas. Framsidan är så dekorativ i ena änden och denna gång valde jag att ha kortet ståendes. Framsidan klädde jag i ett mönstrat papper. Man kan enkelt malla av framsidan och klippa ut i annat papper för att få formen. Samma form lät jag återkomma i ytterligare ett mönsterpapper. Detta distressade jag lite längs kanterna för att få lite mer djup i just det pappret. En vimpel horisontellt över kortet gav en motvikt till den sirliga nederkanten och hjälper texten att synas lite bättre. Bakom vimpeln fäste jag lite ostduk.



På med några söta pepparkaksgubbar och dessa är egentligen knappar så de har en liten ögla på baksidan, men den är så mjuk att man enkelt kan klippa bort öglan och jag filade lite med skalpellen för att få den slät och fin på baksidan. Lite mer dekorationer och kortet är klart.

Materiallista:


Inga kommentarer: