28.5.12

She's obsessed...

I helgen satt jag och Annie här i butiken och började nosa på mixed media. Vi kom i stort sett fram till "Man tager vad man haver". Vi köpte några få produkter och sedan arbetade vi med sådant som fanns i butiken och i våra egna gömmor.

Jag gjorde det enkelt för mig med min första tavla. Jag inspirerades av Christy Tomblinson och hennes She-tavlor och gjorde min egen.



Jag grundade min canvas med blad jag tog ur en gammal psalmbok. Jag hade en grundtanke om att jag skulle hålla mig till dova, softa färger, tavlan skulle bli sobert grungeig. Det sprack så fort jag tog på färgerna *tsss* Men med slutresultatet i handen är jag inte ledsen för det. Men den akryl jag la på i första vändan torkades bort med hushållspapper och det gav en härlig effekt och infärgning, så "misslyckanden" kan vändas till något positivt.

Med hjälp av en mask och spatel fick jag dessa härliga berg av akrylfärg. Men de hade en tendens att bubbla till lite om man var för hård med embossfönen när jag torkade de olika lagren. I locken på akryltuberna satt lite torkad färg och den tog jag hand om och fick tjocka, fina färgkluttar.




Innan vi började tänkte jag att detta inte skulle vara något för mig, då jag inte gillar att bli kladdig på fingrarna. Jag skulle aldrig, som Christy Tomblinson, kunna stoppa ner handen i en färgburk och gräva upp färgen. Men i lördags, när man märkte att akrylfärgen gärna kletade ut sig under masken började jag att använda fingrarna till stöppling. På så sätt la jag på färgen i molnet, bakom det blå molnet finns ytterligare ett men det har jag bara stämplat ett rutmönster i och sedan ritat i konturen.

Sen tog jag några stämplar och stämplade dit några textmönster och ringmönster. Lite siffror kom på plats oxå eftersom siffror har en central roll i min rubrik.

Sen var det dags att få dit tjejen. Jag ville inte ha henne så girliegirly utan ville ha mer attityd då jag själv inte är speciellt tjejig av mig. Genom posen skulle jag få fram attityden och när jag satt där och letade efter hennes balans ballade jag och Annie ur och där var källan till gårdagens tjej som var ute och sprang.

Efter att jag limmat dit kläder, målat hår och kinder, fyllt i med svart penna längs alla konturer kom gnuggisar fram och för lite detaljer i kläder och hår.



Rubriken är satt med gnuggisar och bokstavsstickers. She's obsessed by age - är min paroll och min nojja. Från grundpappret finns min ålder som jag har nu och det är för mig ett kul sätt att minnas när det begav sig.




I bokstäverna fick jag in den gröna färgen som jag hållit mig borta från hitintills men för att flörta lite med den kom det på några paperfrills i knallig grön cardstock. Ett sista lager med decoupagelim och jag var färdig.

Det var så roligt att vi kommer träffas i helgen igen för att fortsätta att utforska denna gangre.

Ett extra stort tack vill jag rikta till Anna Sandén för det var hon som fick mig på spåret om She-tavlorna genom sin första tavla. Tack även till Malin Jinnestål för att ni diskuterade detta på senaste träffen vi var på, ni är guld värda!

Materiallista:Akrylfärg, KaiserCraft
Micron, Svart, Sakura
Glue N' Seal, Ranger
Bokstavsstickers och rubons
Stämpel, Slitna ringar, Gummiapan
Stämpel, Shabby Backgrounds, YouDo
Stämpelset, Bitte Grunge, Stampers Anonymous
Stämpelset, Urban Chic, Stamper Anonymous
Mönstrade papper, GCD Studios
Punchinella
Paper frills

4 kommentarer:

Chris_P sa...

Åhh den blev sååå fin!!!! Du måste hålla kurser i det här!

Mia sa...

Jättefint! Vilka härliga färger!
Håller med föregående skribent: Håll kurs i detta! :D

Malin sa...

Wow! Riktigt läcker!!!

Unknown sa...

Så snyggt!