5.4.12

Bokkort med Gummiapan

Jag ser ofta bokkort ute bland bloggarna som jag besöker. Nu ville jag testa att göra mitt eget. Mina tankar gick till en händelse i livet som handlar om två böcker och det var så jag ville knyta an.

Ett bokkort är ett kort som blir tredimensionellt och inte platt som de allra flesta kort vi gör. Man gör en liten "sarg" av bigade papper som man viker som ett dragspel. Denna "sarg" ser lite grann ut som sidor i en bok och därav namnet. "Sargen" ger en fantastisk möjlighet att gömma något litet, och överaska mottagaren med, inuti kortet.





Jag utgick från min Martha Stewartstans, Doily Lace, när jag skulle få fram storleken på mitt kort. Jag ville ha hela spetsbågar och har sju st längs varje kant. Jag gjorde så att jag stansade kanten på pappret, sen skar jag av det 4" och bigade vid varje ½", sen vek jag som ett dragspel och jag började med att vika den stansade kanten så den kommer in mot den blivande mittdelen av kortet.

Därefter mätte jag och skar ut det papper som skulle bli pärmen. Två sidor och en rygg. Detta papper har jag sedan valt att klä med mönstrade papper. Dels för att det blir finare, men det ger även mer styrsel till pärmarna.

Jag funderade länge på hur jag skulle fixa låsanordningen till min bok och det slutade med att jag fäst två loopbrads som jag dragit lite twine mellan och knutit. När jag fäster brads är jag noga med att dölja infästningar genom att täcka med papper. Det gäller att tänka till från första början, men gör man det är det väldigt enkelt att få ett bra slutresultat. I ryggen satte jag två skruvbrads som dekoration och på insidan är de täckta med papper.

Jag stansade cardstock och fäste på utsidan av pärmarna, fram och bak. Den stansade kanten ger en hint om vad som kommer inne i kortet och det ger en skön, ren yta i kontrast till det mönsrade pappret, men spetskanten passar även väldigt bra till mönstret i pappret.

Insidan av pärmen klädde jag oxå med papper. Sedan tog jag en bit vit kartong, något mindre än sargen och stämplade min stämpel med en embossdyna och hällde på guldfärgat embosspulver som jag sedan fixerade med hjälp av en embossfön. Jag bara älskar det pulvret, jag gillar inte guld, men detta... ahhh





Ett varv längs kanten med en blendingtool och distressfärg för att färga in kanten lite och få mer fokus och ljus på texten och på med lite splatterfläckar som oxå embossades. Fäste detta papper bakom sargen och allt fäste jag sedan på pärmen. Ett litet, dekorativs papper fästes på motsatt sida där givaren kan lämna en personlig liten hälsning.

Färdig. Sparsamt dekorerad som vanligt.

Materiallista:Doily Lace Punch, Martha Stewart
Scoring Board, Martha Stewart
Stämpel, Till minne av konfirmationen, Gummiapan
Cardstock, Coconut Swirl, Bazzill Paper
Mönstrat papper, Collector's Item, Thrift Shop, October Afternoon
Skruvbrads, YouDo
Loopbrads, YouDo
Bakers Twine, Black Licorice
Embossdyna, VersaMark
Embosspulver
Embossfön
Blendingtool
Distress Ink
Flytande lim
Dubbelhäftande tejp

3 kommentarer:

LivetenligtMaldis sa...

wow, syrran! underbart!

Mimzy sa...

Jättefint kort, ser riktigt lyxigt ut!

gummiapan sa...

Gud, så fint ♥