30.1.12

Asktutorial

Ja,
här kommer den utlovade tutorial'n över de söta askarna jag visade tidigare idag.

1. Asken bygger på en kvadratisk form. Jag har gjort mina 6x6 tum el 15x15 cm.
Du kan ju laborera med storleken för önskad storlek på asken..


2. Vik pappret dubbelt längs diagonalen och tryck till vikningen. Det gör du med fördel med hjälp av ett falsben.


3. Nu viker man in flikarna så att de lappar över varann. Jag tar båda flikarna och måttar in var viken kommer någonstans, det är inte på blodigt allvar, men så de kommer omlott och när viken är klara skall de gå från "kant till kant".


Det spelar egentligen ingen roll vilken flik du börjar att vika in, låt pappret och mönstret avgöra. Finns det något hörn av ditt papper som du vill skall hamna på den "flärp" som man viker ner och som fungerar som låsanording för asken, skall detta hörn vikas så det hamnar i toppen av första triangeln och inåt mot insidan, för att sedan vikas ut.

4. Vik in nästa flik.


5. Vik ner den övre "flärpen" eller "läppen". Denna låser nu askens form.


6. Stoppa in några fingrar i asken och i botten av askens utsida trycker du nu in pappret så att asken får sin form och sin 3D-dimension. Här har jag först gjort formen med fingrarna och sedan fixerat viket med mitt falsben.


7. Asken är klar att fyllas med godsaker.
Baksidan skall inte vikas, men det gör du som du själv vill :)


Nu vill jag se massa såna här små askar runt om på bloggarna, lämna en kommentar i detta inlägg med en länk till din ask så jag får titta. Det är ju så kul att få se vad ni läsare skapar!

5 kommentarer:

Anna sa...

En ask klar... =)

http://mossahus-scrapping.blogspot.com/2012/01/liten-ask.html

Anna sa...

Hej! Nej, det är stickers från panduro =) Det var ingen seriös ask, nåt jag bara happade ihop snabbt.. Jag har gjort en ny som jag ska lägga in nu, en lite mer arbetad =)

mia.t sa...

Jättefin och lättgjord liten ask. Min variant kan du se i min blogg.

http://miatsblogspot.blogspot.com/2012/02/valentines-treat.html

La Vikinga sa...

Ska testa!!!

Mycket användbar ask!

C

Crie Artezzanato sa...

Thanks for the sharing!!!


Val
www.crieartezzanato.blogspot.com