16.12.11

Enkel ask med tutorial

Idag tänkte jag göra min första tutorial :D
Det är egentligen en väldigt enkel ask att vika, men jag visar ändå steg för steg hur jag gör.

Det är dessa söta små trekantsaskar som jag tänkte visa.



Till asken kommer jag att behöva:
ett papper
en papperstrimmer
bigblad/falsben
linjal
penna
öljettsättare
öljetter



Grunden till asken bygger på en rektangel som är dubbelt så lång som den är bred. I mitt fall tar jag ett mönstrat papper som jag tycker om. Det är 12x12{30,4x30,4 cm} tum och jag väljer då att dela det i mitten för att få en rektangel som är 12x6 tum{30,4x15,2 cm}.



Därefter byter jag ut mitt skärblad till ett bigblad på papperstrimmern och bigar pappret vid 6 tum{15,2 cm}.



Sen vänder jag på pappret så att jag har insidan uppåt och på kortänden mäter jag ut mitten och gör en liten markering med en blyertspenna.



Sen byter jag till ett präglingsverktyg för torrembossing, men det går lika bra med en virknål, och drar från mittmarkeringen på kortsidan ner till biglinjens ytterkant. Det blir en halft diagonal linje. Denna linje drar jag från mitten på kortsidan till samtliga fyra ytterkanter vid biglinjen.



Sen viker jag till de linjer jag precis skårat.
Nu skall du hålla i en trekantig box, som är tjockare i ena änden, lite som ett yxblad.



Nu väljer jag öppna vikningen på ena sidan men hålla i kartongen/asken så att jag från insidan kan ta ut hål för öljetter. Jag gör likadant vid båda sidorna och har nu hål som ligger mitt över varann. Dessa förstärker jag med öljetter, dels för förstärkningen så att man kan använda asken flera ggr, men även för att det ger ett finare, mer arbetat intryck.



Här är asken klar så långt att man kan försluta den med band eller snören och fylla den med innehåll. Vill man kan man ju dekorera sina askar.



Utifrån mitt grundpapper har jag fått två askar och jag har valt att dekorera den ena och ge den andra en dekorerad tag.

Den första, som jag la skumtomtar i, vill jag ha en etikett till. Så jag stansar sonika ut en etikett med min Big Shot och en av mina Quickutzstansar. Jag varlde ett cardstock som gick i samma färgton som det mönstrade pappret, men det mönstrade pappret är lite flammigt/melerat så jag valde att gå på lite med distresserna för att få lite flammigt även på etiketten.

Anna Maria, Rimna, pratade i ett tidigare inlägg om att man kunde behålla sin stans kvar vid distressandet för att skapa en vit kant längs sitt utstansade papper, så jag visar här hur hon menar. Genom att vända stansen upp och ner och du har ditt papper innanför och nu för blendingtoolen över kommer den inte att kunna applicera färg där stansen ligger. Smart va? :D
Det är också en sån där liten detalj som ger så mycket till slutresultatet.


Min utstansade etikett ligger under stansen som jag vänt upp och ner innan jag distressar kanten på min etikett.

Här är slutresultatet efter att jag distressat etiketten och tagit bort stansen.

Jag ville ha en text på min etikett men bokstäverna var alldeles för skarpa i färgen så jag valde att distressa varje bokstav något för att dämpa dem lite. På med någon blomma och kvist eller andra detaljer och asken är klar.


En passande text med tanke på innehållet.
Paketet tar jag med som gåva när jag ska på julpyssel på söndag.

Jag ÄÄääslkar min blendingtool och mina distresser.
För att inte säga hur kul jag tycker att PaperMaze definitonsstämplar är.
Tim Holtz kotte fick vara med på ett hörn. Den är lätt beroendeframkallande!


Och som sagt:
asken bygger på en grundrektangel som är dubbelt så lång som bred.
Den lilla grå asken har jag vikt från ett spillpapper som var 13x6,5 cm, fick skära till det något för rätt form. Men det är bara fantasin och innehållet till asken som sätter gränserna.

Pyssla lugnt i julSverige!
Materiallista:
Mönstrat papper, Sleigh, Bo  Bunny
Öljetter
Band
Distress Ink Pads
Julstjärna
Bokstavsstickers
Kviststans
Brads
Manillatags, liten och mellan
Stämpel, Definiton Julklapp, PaperMaze
Stans, Tattered pinecone,  Tim Holtz
Snöpenna
Big Shot
Papperstrimmer
Öljettsättare
Linjal
Blendingtool
Präglingsverktyg {går precis lika bra med en virknål!}

1 kommentar:

Helen sa...

Vad fina askar!