2.10.11

Rickety House gone Swedish

Bland det första vi fick se av Rickety House var härliga halloweenhus. Till jul förra året gjorde Tim Holtz även något vinterhus.

Jag ville få fram en svensk känsla i dessa hus som kan användas vid så många olika tillfällen.
Först stansade jag ut husen i kraftig kartong, inte grungeboard, utan vanlig, styv kartong. Jag ville få fram en panelkänsla i väggarna och valde papper därefter. Typiskt för amerikanska hus tycker jag den liggande panelen är så jag var noga med att se till att min panel blev svensk stående panel :). Lite distress runt kanterna ger den lite varma, hemtrevliga känslan. Jag limmade på pappren efter att jag stansat ut alla delar, man kan limma alla papper på kartongen och sen stansa ut allt i en omgång. Men det var lite trögt att stansa kartongen och två extra lager med papper kan bli i tjockaste laget...
Så ville jag ju att det skulle ryka ur skorstenen och tog lite papperssnöre, lindade runt pekfingret och knöt ihop det, så fick jag ett fäste att limma fast hela snöret i skorstenen.





Jag ville ju naturligtvis även göra några julhus och nu skulle de naturligtvis vara faluröda och juliga!
Denna gång var jag noga med att inte distressa kanterna då jag ville ha på snö och den blöter upp distressen och snön får distressens färg, så tänk på det om du själv vill prova att göra ett sådant här hus.




Snön kommer från en snöpenna. Man skakar den och applicerar vätskan där man vill ha snön. Sedan värmer man med sin embossfön och snön expanderar och blir puffig. Varing är att den är lätt beroendeframkallande och jag tror alla mina julkort förra året hade lite snö på sig. Vi sålde tyvärr slut våra pennor på Vårgårdaträffen igår, men redan i morgon beställs det hem nya.

Sist ville jag prova att stansa i metall.
Tyvärr var den lite för tjock så den orkade inte stansa genom metallen.
Men jag klippte och vikte längs kanterna och plåten gick lätt av. Jag tycker det blev lite fräckt med fönstren bara präglade i plåten.



Materiallista:
Stans, Rickety House, Tim Holtz, Sizzix
Kartong
Papper, Crocheted, Stella & Rose, My Minds Eye {baksidan}
Papper, Shabby Flower, Paper Girl
Papper, Clove, Nutmeg, Cosmo Cricket
Papperssnöre, Beige
Snöpenna
Alfabetsstickers
Charm
Band med rosor

To be continued...

3 kommentarer:

mia.t sa...

Riktigt fina hus!Favoriterna blev de två första husen :)
Kram Mia

Anna Maria Niia sa...

En die som jag inte ens tittat åt innan igår... Dumma dig om skapar så fina hus, nu vill jag ju ha den dien också ju! ;)

LivetenligtMaldis sa...

häftiga! jag gillar verkligen det i metall!